|
|
Autor |
Wiadomość |
zloty1996
Administrator
Dołączył: 22 Sty 2009
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/6
Skąd: Posiłów Płeć:
|
Wysłany:
Sob 22:39, 04 Kwi 2009 |
|
Star-20
Jako datę rozpoczęcia produkcji samochodów w Polsce Ludowej przyjmuje się
15 grudnia 1948 r., wtedy to w Starachowicach pokazano oficjalnie
delegatom na Kongres Zjednoczeniowy PPS i PPR pierwsze samochody Star-20.
Ale idea budowy tych ciężarówek zrodziła się zaraz po wyzwoleniu, w maju
1946 r. rozpoczęto bowiem prace konstrukcyjne, którymi kierowali
inżynierowie: Jan i Jerzy Wernerowie, Bronisław Mrozowski i Mieczysław
Dębicki.
Egzemplarze przedprototypowe zbudowano w Zakładach Mechanicznych w
Ursusie. Zakłady Starachowickie w grudniu 1948 r, wykonały złożoną z 20
sztuk pierwszą serię informacyjną samochodów ciężarowych.
W owych latach Star-20 odznaczał się nowoczesną konstrukcją. Podczas gdy
produkowane po wojnie samochody ciężarowe miały jeszcze silniki ustawione
przed kabiną kierowcy, to w Starze-20 silnik umieszczony był już w
kabinie, umożliwiło to racjonalne rozmieszczenie zespołów pojazdu,
zmniejszenie nieużytecznej jego długości i obniżenie kosztu produkcji.
Na drewnianej skrzyni ładunkowej można było przewozić 3500 kG ładunków.
Ponieważ ciężar własny samochodu wynosił 3400 kG, wskaźnik ładq,wności był
bardzo korzystny. Samochód mógł również holować przyczepę o ciężarze
całkowitym (z ładunkiem) do 4400 kG.
Wysoka moc silnika w stosunku do całkowitego ciężaru samochodu (włącznie z
obsługą) podnosiła wskaźnik mocy, który w przypadku Stara-20 wynosił 11,7
KM/tonę. Dla porównania warto przytoczyć wskaźniki mocy innych samochodów
ciężarowych znanych firm z lat pięćdziesiątych. Tak np. Magirus S4500 i
Berliet GLA5b miały niższe wskaźniki mocy: 10,8 KM/tonę i 10,0 KM/tonę.
Star-20 wyposażony był w 4-biegową skrzynię przekładniową bez
synchronizacji + bieg wsteczny. Hamulce miał hydrauliczne jednoobwodowe.
Zawieszenie samochodu oparto na czterech wzdłużnych resorach piórowych.
Porównując konstrukcję Stara-20 z innymi współcześnie produkowanymi
samochodami można by wytknąć tylko to, że nie miał on silnika
wysokoprężnego, tańszego w eksploatacji niż silniki gażnikowe. Pod innymi
względami przewyższał on jednak samochody innych firm.
Starachowickie samochody poddano w 1950 r. próbom jakościowym w rajdzie
razem z czechosłowackimi Skodami i węgierskim Cseplem. Z próby tej Star
wyszedł zwycięsko. Był to dobry sprawdzian podstawowego modelu samochodu
Star-20, z elementów tego modelu rozpoczęto wytwarzanie odmian pochodnych:
wywrotki i ciągnika siodłowego, samochodu pożarniczego, autobusu i
samochodu terenowego.
FOTY:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
mariusz
doradca
Dołączył: 06 Kwi 2009
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6
Płeć:
|
Wysłany:
Pon 20:04, 06 Kwi 2009 |
|
Fajna jest ta cięrzarówka:-)
Foty też?!
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
brutus
począdkujący
Dołączył: 02 Kwi 2009
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6
Płeć:
|
Wysłany:
Pią 20:44, 10 Kwi 2009 |
|
u naz we wsi jest jeszcze taki.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
mariusz
doradca
Dołączył: 06 Kwi 2009
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6
Płeć:
|
Wysłany:
Sob 12:09, 11 Kwi 2009 |
|
Obok mojej wsi jest taki ,ale stary jak krowa:D
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
| |